Co zrobić w przypadku utraty dokumentów?
- Natychmiast zastrzeż je w systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
- Powiadom Policję, (gdy utrata nastąpiła w wyniku kradzieży).
- Wyrób nowy dokument.
Gdzie zastrzegać?
- W każdej placówce swojego Banku ( W Systemie DZ uczestniczą wszystkie Banki w Polsce).
- Jeżeli nie masz rachunku bankowego, udaj się do Banku przyjmującego zastrzeżenia od wszystkich osób ( aktualna lista na stronie internetowej www.dokumentyzastrzezone.pl).
Jakie dokumenty należy zastrzegać?
Najważniejsze są: dowód osobisty (również tymczasowy), paszport, prawo jazdy, karta stałego pobytu, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny oraz karta płatnicza.
Dlaczego należy zastrzec utracone dokumenty?
Dziennie dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów na kredyt, pożyczkę czy wynajem. Niemal w każdym przypadku potwierdzana jest tożsamość osoby zlecającej wykonanie operacji.
Dziennie notuje się nawet kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, m.in. do:
• wyłudzenia pożyczki,
• wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
• kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów,
• zakładania fikcyjnych firm do wyłudzenia kredytów, zwrotu podatków.
Jak działa System DOKUMENTY ZASTRZEZONE?
Zastrzeżenia dokumentów przyjmowane są w kilkunastu tysiącach placówek bankowych. Informacja wskazująca, że dokument jest zastrzeżony a tym samym powinien być zablokowany i wyeliminowany z obrotu, pojawia się w Systemie w czasie niemal rzeczywistym.
Informacje w dokumentach są przekazywane wszystkim Bankom uczestniczącym w systemie. Korzystają z niego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska i szereg innych Uczestników. Dokumenty mogą także sprawdzać m.in. notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agencje pośrednictwa sprzedaży i wynajmu nieruchomości.