Wrocław od rana walczy ze skutkami ataku zimy. Od godz. 4.00 bez przerwy pracują wszystkie zakontraktowane wozy, czyli 35 pługopiaskarek z systemem zraszania solanką – w sumie od rana do godziny 13.00 na wrocławskie ulice zużyto ponad 410 ton soli Akcją odśnieżania objętych jest w całym Wrocławiu 607 km dróg (z 1349 km będących pod zarządem Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta).
Z powodu wyjątkowo obfitych opadów akcja odśnieżania musi być prowadzona etapowo, w pierwszej kolejności udrażniana jest biegnąca przez miasto droga krajowa nr 8, czyli. al. Karkonoska, Wyścigowa, Ślężna, Dyrekcyjna, ul. Pułaskiego, pl. Wróblewskiego, pl. Społeczny, pl. Grunwaldzki, al. Kochanowskiego, al. Brucknera, ul. Bolesława Krzywoustego oraz al. Jana III Sobieskiego. Pługopiaskarki pracują także na ulicach wchodzących w skład głównego układu komunikacyjnego miasta tj. Powstańców Śląskich, Armii Krajowej, Wiśniowej, Hallera, Grabiszyńskiej, Klecińskiej, Na Ostatnim Groszu, moście Milenijnym, obwodnicy śródmiejskiej do zjazdu na ul. Żmigrodzką, wszystkich drogach wylotowych i wlotowych do miasta, m.in. Krakowskiej, Opolskiej, Żmigrodzkiej, Swojczyckiej, Mickiewicza, Strachocińskiej, Hubskiej, a także Obornickiej i Pełczyńskiej.
Od rana służby usuwają także śnieg z przystanków tramwajowych i autobusowych, łącznie z ponad 1600-ściuset. Akacja zima, to także udrażnianie ruchu pieszych, w sumie odśnieżanych jest prawie 1 mln m2 chodników i ciągów pieszo – rowerowych oraz 3200 miejsc parkingowych w strefie płatnego postoju.
Prognozy pogody niestety nie są dla nas łaskawe. Tak silne opady śniegu mają się utrzymywać przynajmniej do jutra. Do tego czasu cały dostępny sprzęt, w ramach kontraktu na odśnieżanie miasta, będzie pracował bez przerwy. Wozy zjeżdżać będą do baz jedynie w celu uzupełnienia zapasów soli. Zmiany ekip obsługujących sprzęt odbywają się na trasie aby zaoszczędzić cenny czas. Akcja na bieżąco jest monitorowana przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta dzięki systemowi GPS. Nowoczesna technologia pozwala z dokładnością do kilku metrów Prześledzić pracę wszystkich wozów, dodatkowo zamontowane czujniki informują o konkretnie wykonywanym działaniu, np. soleniu lub pługowaniu.
Niestety wysokie koszty sprawiły, że wrocławskie drogi nie zostały objęte 1-szym standardem odśnieżania, tzn. do uzyskania czarnych jezdni. Koszt takich prac, w porównaniu z przyjętym dla większości miasta standardem 2-gim, jest niemal trzykrotnie wyższy. 2-gi standard odśnieżania oznacza, że po ustaniu opadów, luźny śnieg może zalegać na drodze do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. Na trasie dopuszcza się występowanie warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu. Gołoledź, szron i szadź musi być zlikwidowana do 3 godzin a lód na jezdni do 4 godzin po odpadach.
Jak co roku za odśnieżanie miasta odpowiadają dwie firmy:
Za Stare Miasto, Krzyki i Psie Pole a także centru: Rynek, pl. Solny, ul. Świdnicka od Rynku do ul. Heleny Modrzejewskiej, ul. Oławska od Rynku do ul. Krawieckiej, ul. Szewska i plac między ul. Szewska, ul. Wita Stwosza i ul. Łaciarska – TRANS-FORMERS ul. Atramentowa 10, tel. (71) 328-70-36
Za Śródmieście i Fabryczne – Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA, ul. Ostrowskiego 7, tel. (71) 337-52-34
Za utrzymanie dróg i uliczek osiedlowy odpowiedzialność ponosi zarządca terenu, np. spółdzielnia. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku chodników, a więc także i ewentualnych nieszczęśliwych wypadków do których dojdzie w wyniku nieodpowiednio lub w niewystarczający sposób prowadzonej akcji odśnieżania.