Wrocław chce wydać środki unijne na sfinansowanie zakupu tramwajów Twist, w tym uruchomienie opcji na 16 wozów, budowę tramwaju na Swojczyce czy inne inwestycje we Wrocławiu. Przetarg na nową, 1,7-kilometrową trasę tramwajową przez Wielką Wyspę w kierunku Swojczyc (przez Nowe Mosty Chrobrego) ma ruszyć za kilka tygodni.
Wrocław jest jednym z miast, które może liczyć na pokonkursową pulę środków unijnych na transport publiczny w ramach programu FEnIKS. Nabór wniosków w ramach programu już się zakończył, a nasze miasto chciałaby wykorzystać środki europejskie na dalsze inwestycje tramwajowe.
Tramwaj na Swojczyce
Jak przekazuje nam bowiem Tomasz Sikora z Biura Prasowego Urzędu Miasta Wrocławia, w ramach opisywanego programu miasto złożyło dwa wnioski o dofinansowanie. Pierwszy z nich dotyczy zadania “Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV” w skład którego wchodzą trzy zadania: budowa trasy tramwajowej na Swojczyce, budowa mijanki tramwajowej przy ulicy Przyjaźni a także przebudowa skrzyżowania Dubois-Drobnera i zamiana go w węzeł przesiadkowy.
Budowa linii na Swojczyce (wraz ze zbudowanymi już Mostami Chrobrego) ma kosztować około 276 mln złotych, budowa mijanki około 6 milionów złotych, natomiast przebudowa węzła przesiadkowego około 53 mln złotych. Do tego dochodzą jeszcze koszty pośrednie oraz działania edukacyjne wycenione na około 3 miliony złotych. Łącznie to około 338 mln złotych, z czego wydatki kwalifikujące się do dofinansowania to nieco ponad 249 mln złotych. Miasto wnioskuje z kolei o dofinansowanie na poziomie niecałych 190 mln złotych.
Przetarg za kilka tygodni
Już w marcu tego roku Wrocław chwalił się, że jest praktycznie gotowy do realizacji trasy na Swojczyce, a przetarg na to zadanie miał zostać ogłoszony jeszcze w te wakacje. Mimo tego do dziś tak się nie stało, co było spowodowane przedłużeniem pozyskania niezbędnych uzgodnień do realizacji trasy, kiedy możemy się więc spodziewać rozpisania przetargu?
– Dla Trasy Swojczyckiej planujemy ogłosić przetarg na roboty budowlane na przełomie III/IV kwartału bieżącego roku – mówi Tomasz Sikora.
Przypomnijmy, że zadanie obejmie budowę 1,7-kilometrowej trasy tramwajowej od pętli Sępolno do nowej pętli Swojczyce. Linia będzie miała charakter Trasy Autobusowo-Tramwajowej, po której oprócz tramwajów pojadą także miejskie autobusy. Linia będzie liczyła cztery przystanki (wraz z pętlą na Swojczycach). Poza budową trasy, w ramach tego zadania zostaną przebudowane także odcinki dróg a w rejonie pętli powstanie duży park&ride mieszczący ponad 160 aut.
Realizacja tej trasy ma zająć 24 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Konkluzja
Nie ma wątpliwości, że linia tramwajowa do Olimpia Port i Nowy Port, jednych z największych obecnie rozwijających się osiedli we Wrocławiu, jest bardzo potrzebna. Każda inwestycja w transport publiczny, która może zmniejszyć korki w godzinach szczytu na mostach Chrobrego, jest dobrym pomysłem. Cieszy fakt, że miasto ma takie plany, a wsparcie z zewnętrznych źródeł finansowania z pewnością odciąży budżet.
Zastanawiam się jednak, czy ta inwestycja rzeczywiście zostanie zrealizowana, bo od lat słyszymy z urzędu miasta zapewnienia o planowanym przetargu.
Poczekajmy do końca miesiąca, jeszcze wakacje się nie skończyły.