Komunikacja miejska na Wielkiej Wyspie

problemy komunikacyjne Wielkiej Wyspy

problemy komunikacyjne Wielkiej Wyspy

Szanowna Redakcjo !

Jako długoletni mieszkaniec Wielkiej Wyspy pragnąłbym odnieść się do problemu transportu miejskiego stanowiącego istotny problem łączności komunikacyjnej Wielkiej Wyspy z pozostałymi częściami miasta. Uważam, i nie jest to jak sądzę pogląd moim zdaniem odosobniony, że jej jakość i spójność pogarsza się z każdą dokonywaną przez Urząd Miasta (i MPK W-w) reorganizacją. Warto by na ten temat podyskutować (a na pewno napisać szerszy materiał) na ten temat.

Po pierwsze – dwa lata temu wykonano nie małym kosztem miejskich pieniędzy renowację torowiska przy ul Mickiewicza (także wymianę trakcji tramwajowej); nic tam po dziś dzień trwale nie kursuje; zmarnowano – jak na razie – więc jawnie i bezmyślnie „publiczne pieniądze” (pamiętam doskonale jakie były pierwotne plany z tramwajem linii 33 + i jak to się skończyło w efekcie – to jednak absolutnie nie tłumaczy takiej bezmyślności i woluntaryzmu w podejmowaniu finansowych decyzji).

Po drugie –  likwidacja tramwaju linii nr 12 z Sępolna na Pilczyce; jest to decyzja zupełnie bez zasadna i nie logiczna z punktu widzenia kompatybilności połączenia Dzielnicy Sępolno z pozostałymi częściami Wrocławia (do pętli tramwaju nr 33 + przy wejściu głównym na Stadion Olimpijski należy dojść lub dojechać innym tramwajem z rejonu pętli tramwajowej na Sępolnie). Tramwaj nr 12 może być absolutnie przydatnym właśnie w perspektywie wykorzystania zmodernizowanej (patrz punkt pierwszy) trakcji i torowiska wzdłuż ul.Mickiewicza. Jadąc tą akurat trasą – końcowy przystanek „nowej 12-tki” nie musiałby być jak do tej pory na Pilczycach czy koło nowego stadionu WKS Śląsk (to akurat wypełnia linia 33 +) – od Sępolna mamy niezwykle potrzebne i logicznie uzasadnione połączenie z rejonem pl.Grunwaldzkiego (po drodze znajduje się zespół klinik czy gmachów Politechniki/Uniwersytetu Przyrodniczego – handicap dla ludzi w podeszłym wieku i studentów mieszkających na Sępolnie). Puszczając wodze  fantazji „nowa 12” od pl.Grunwaldzkiego przez ul.ul. Szczytnicką, Wyszyńskiego, Sienkiewicza, Drobnera, Pomorską i Osobowicką mogłaby przykładowo kursować na Osobowice (alternatywą jest połączenie Sępolna z Tarnogajem: od pl. Grunwaldzkiego przez ul.ul. Szczytnicką, Wyszyńskiego, pl. Społeczny, Pułaskiego, Małachowskiego, Piłsudskiego, Stawową, Glinianą i Hubską do pętli na Tarnogaju – „nowa” koło osiedla Gaj lub „stara ” przy ul. Gazowej).

Po trzecie – kontrargumentom mówiącym o linii autobusowej nr 115 łączącej aktualnie m.in. Sępolno z klinikami i ul. M.Skłodowskiej-Curie (kliniki, wspomniane gmachy i siedziby Wyższych Uczelni etc.) i bezpośrednio z pl.Grunwaldzkim przedstawiam inne rozwiązanie: autobus nr 115 mógłby połączyć – czego aktualnie nie czyni – Sępolno z Zaciszem i Zalesiem, skręcając z ul. Mickiewicza w ul. Paderewskiego (tu, już aktualnie, wymagane są światła regulujące ruch kołowy – w takim rozwiązaniu byłyby absolutną koniecznością) i przez ul. L.Różyckiego pojechać do pl. Grunwaldzkiego (w planach jest taka przebudowa skrzyżowania ul.ul.Różyckiego i Kochanowskiego k/Mostu Szczytnickiego aby ruch kołowy z ul.Różyckiego skierować bezpośrednio na wspomniany most).

Po czwarte – postuluję bezwzględnie utworzenie nowej linii tramwajowej łączącej pętle tramwajowe na Sępolnie i Biskupinie. Obsługiwać ją mógłby jeden wagon kursujący np. co 30 minut  na zasadzie „wahadła” (przyjmijmy ową linię jako roboczą „szesnastkę” – takiej linii we Wrocławiu nie ma, a była i kursowała onegdaj na Wielką Wyspę); uzasadnieniem jest choćby większa ilość sklepów na Biskupinie, przychodni lekarskich etc. Zresztą, takie rozwiązanie integrowałaby jeszcze bardziej obie, bliźniacze dzielnice – linia nr 16 stanowiłaby jakby wewnątrz-wyspową komunikację komunalną. Ekologiczną, wykorzystującą zmodernizowaną i istniejącą substancję linii i trakcji tramwajowych.

Po piąte – pętla k/Hali Stulecia i Z00 wymaga wykorzystania; rozwój komunikacji tramwajowej (co jest z wielu sfer – choćby ekologia, choćby odciążenie miasta z ilości samochodów itd. – postulatem uzasadnionym) winien iść b.dynamicznie niźli do tej pory; aż prosi się zorganizowanie takiej linii tramwajowej, która łączyłaby podstawowe „atrakcje” Wrocławia: np. Z00, Halę Stulecia (a tym samym i Park Szczytnicki), rejon Ostrowia Tumskiego, gmach główny Uniwersytetu, ul. Świdnicką i Rynek, pasaż Niepolda, a jednocześnie – Sky Tower i to co powstanie wzdłuż ul.Powstańców Śląskich; warto się moim nad tym pomysłem zastanowić.

Ale te wszystkie zmiany muszą być spójne i kompatybilne z wizją całej komunikacji tramwajowej w mieście: na razie – tak mi się wydaje – tego nie widać i brak jest podstaw do stwierdzenia, iż ktokolwiek nad tym panuje; że wizja przyszłości komunikacji zbiorowej m.Wrocławia zaprząta komukolwiek głowę.

Pozostaje z poważaniem. Liczę na odzew nie tylko samej Redakcji ale i Czytelników.

Pzdr.
Radosław S. Czarnecki      
mieszkaniec ul. 9 Maja

Facebook
Twitter
LinkedIn
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

W artykule znajdziesz:

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x