Wrocław, miasto rowerów i spacerowiczów, wciąż poszukuje nowych rozwiązań, które usprawnią komunikację i zwiększą bezpieczeństwo mieszkańców. Jednym z takich rozwiązań, które od dawna powinno zostać zrealizowane, jest budowa ścieżki rowerowo-pieszej pod nowo wybudowanymi w 2023 mostami Chrobrego.
Wielka Wyspa, zielona część Wrocławia, przeżywa prawdziwy rowerowy renesans. Coraz więcej mieszkańców decyduje się poruszać po mieście na dwóch kółkach, zamieniając samochody na rowery. Ten trend, obserwowany na całym świecie, w stolicy Dolnego Śląska nabiera szczególnego znaczenia. Dlatego chciałbym w tym artykułem przedstawić tezę odnośnie potrzeby stworzenia ścieżki pieszo-rowerowej pod nowymi Mostami Chrobrego.
Koncepcja budowy ścieżki pieszo rowerowej
Inwestycja w ścieżkę rowerową musiałaby uwzględniać około 200 metrów ścieżki wraz z infrastrukturą, która uwzględniałaby jedynie montaż oświetlenia. Ze względów projektowych jedynym wymaganiem jest, aby światło mostu było wystarczające, czyli miało min. 2,5m wysokości. W naszym przypadku ten fakt jest spełniony.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi stawkami koszt takiej inwestycji to 350 zł za metr2. Na szerokość cała infrastruktura musiałaby liczyć ok 4,5 metra.
Argumenty za budową ścieżki
Przede wszystkim, ścieżka pod mostami Chrobrego znacząco poprawiłaby bezpieczeństwo zarówno rowerzystów, jak i pieszych. Obecnie, aby przejechać lub przejść z jednej strony Odry na drugą w tym miejscu, trzeba korzystać z przejścia dla pieszych, co często wiąże się z koniecznością oczekiwania na zatrzymanie się samochodów. To nie tylko irytujące, ale przede wszystkim niebezpieczne. Ścieżka rowerowo-piesza pod mostem rozwiązałaby ten problem, umożliwiając płynne i bezpieczne przemieszczanie się po obu stronach rzeki.
Po drugie, ścieżka przyczyniłaby się do zwiększenia atrakcyjności komunikacji rowerowej i pieszej. Wrocławianie coraz chętniej poruszają się po mieście na rowerach lub pieszo, a dobrze zaprojektowana ścieżka pod mostem Chrobrego byłaby kolejnym elementem infrastruktury, który zachęcałby do korzystania z tych form transportu.
Po trzecie, ścieżka rowerowo-piesza pod mostem wpisywałaby się w ogólnomiejskie cele związane z promocją zrównoważonego transportu. Redukując uciążliwe korki tworzące się szczególnie w porach gdy rowerzystów jest najwięcej (w słoneczne, wolne dni). Mniejsze przestoje ruchu samochodowego na moście, przyczyniałaby się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
Argumenty przeciw budowie ścieżki
Oczywiście, jak każde przedsięwzięcie, również budowa ścieżki rowerowo-pieszej pod mostem Chrobrego wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Jednym z nich są kwestie finansowe. Realizacja takiego projektu wymagałaby znacznych nakładów finansowych. Z naszych informacji wynika, że szacunkowy koszt takiej realizacji wyniósłby około 350 tys. złotych.
Innym argumentem przeciwników budowy ścieżki mogą być obawy związane ze zniszczeniem tego typu infrastruktury podczas wysokiej wody i opuszczenia jej koryta. Natomiast patrząc z perspektywy lat to ostatnie tego typu zdarzenie miało miejsce w 2010 roku.
Konkluzja
Pomimo tych argumentów, korzyści płynące z budowy ścieżki rowerowo-pieszej pod mostem Chrobrego zdecydowanie przeważają nad potencjalnymi trudnościami. To inwestycja, która przyczyniłaby się do poprawy jakości życia mieszkańców Wrocławia, zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i promocji zrównoważonego transportu.
Koronny argument
Najważniejszym argumentem przemawiającym za budową ścieżki jest chęć ograniczenia ruchu pieszo-rowerowego na przejściu dla pieszych. Obecna sytuacja, która na szczęście została poprawiona poprzez umożliwienie lewoskrętu w Monte Casino, w której rowerzyści i piesi są zmuszeni wybierać drogę przez ulicę, jest nie tylko uciążliwa, ale przede wszystkim niebezpieczna. Stworzenie wydzielonej ścieżki pod mostem rozwiązałoby ten problem, umożliwiając płynne i bezpieczne przemieszczanie się po obu stronach rzeki.
Budowa ścieżki rowerowo-pieszej pod mostem Chrobrego to inwestycja, której Wrocław potrzebuje. To inwestycja w przyszłość, w miasto przyjazne dla ludzi i środowiska.
Takie samo rozwiązanie pod mostami Jagiellońskimi sprawdza się idealnie. Tutaj może być tak samo. Na pewno część będzie przechodzić czy przejeżdżać przez ulicę ale na pewno większość ludzi na rowerze wybrałaby drogę pod mostem.